Home » Wandelverslagen » Wandelverslagen 2019

Zondag 10 maart 2019 Knapzakroute “8 van Diever” o.l.v. Jaap

Maart roerde zijn staart. Weinig keren in het 't Loopje bestaan dat de weersvoorspelling bewaarheid werd. Desalniettemin waren er 6 heren en 4 dames present. Eterij 't Nieuwscafé straalde sfeer en warmte uit, het klantvriendelijk bekwaam personeel droeg daaraan bij. Gewapend tegen de regen vertrokken we in noordelijke richting, over en evenwijdig aan Vledder Aa, langs akkers, weides, over heide en door bosschages. Vanaf vertrek tot aan de lunch liepen we in lichte regen, dat was goed te doen. Bij de lunch pauze rond 12.00 regende het serieus zodat ons broodje in de regen genuttigd werd. Gekke mensen, hè! Doordat het gestadig bleef regenen bedacht onze gids een afkorting. Echter de oversteek door een weide mislukte, want bij het hek stond een prachtige zwarte stier (Spaans ras) imposant te wezen. Een van de dames stelde voor dat de heren de dames hoffelijk bescherming konden bieden door in box-slagorde de doortocht te maken. De aanblik van de stier was zodanig dat de heren besloten meer hoffelijkheid te bieden door een omtrekkende beweging. Grinnik! In het dorp Wateren liepen wij zonder te weten langs het geboortehuis van Dr.Pol (The incredible Dr.Pol). Verder ging de tocht deels over fietspad, meest over verschillende soorten bospaden terug naar Diever. Om 15.00 terug in het café. Nat en plakkerig namen we (stand) plaats want de kleding was niet voor ieder afdoende om het droog te houden. Koffie/thee/chocomelk/pilsje etc. werden gretig afgenomen. Een 8+ voor het appelgebak, ook was er echte slagroom. Voor zover wij het konden beoordelen was zowel het aanbod eterij als drinkerij van hoge kwaliteit. Intussen zagen we dat de regen was omgeslagen in natte sneeuw, in tegenstaande zuid-en west NL, was er geen noemenswaardige wind. Einde van een natte wandeldag maar wel met gezellig samenzijn. Zelfs in de regen was te zien dat de gids een mooie route had uitgezocht om ons door verschillende landschappen en natuurgebied te leiden. Deze route is op termijn zeker een herkansing waard. Wandelafstand 19 km.

Zondag 17 februari LAW 5e Etappe Groot Frieslandpad Oude Verlaat - Annen o.l.v. George

Op deze prachtige winterse lente-achtige dag verzamelden zich 6 dames en 8 heren in eetcafe De Grutter. De eigenaar had speciaal voor ons de deur geopend en verzorgde koffie/thee. Een autoritje bracht ons naar het begin aan de Hellingwal in Muntendam. Om 11.05 liepen we door het leuke centrum van Muntendam naar Veendam.  De tocht voerde dwars door het midden van Veendam, langs het Veenkoloniaal museum. Veendam bleek vroeger het centrum van de Veenkolonieen te zijn. In de 19e eeuw zelfs een belangrijke scheepvaartplaats. Voor velen een openbaring waarbij één van ons haar vroegste jeugdherinneringen ophaalde. Verder door wijk Sorghvliet naar het recreatiegebied Borgerswold met witgeschilderde ophaalbrluggetjes, zwemstranden, een zeilplas en meer. Na de zeilplas volgde een hoogte met uitzicht over water en de bebouwing in de verte. Helder blauwe lucht en zonneschijn maakten van uitzichten en aanzichten mooie plaatjes. Dwars door akkers en velden naar het karakteristieke, beschermd Drents dorpsgezicht Annerveenschekanaal via het kerkepad kwamen we naast de Waterstaatskerk uit, Tegenwoordig een museum annex restauratie: de Heerencompagnie. Een dame en 3 heren korten de route(14 km), de rest liep via Nieuw Annerveen over en evenwijdig aan de Hunze terug naar Annen. Wandelafstand uiteindelijk 22 km. Rond 16.30 was iedereen terug. De Grutter heeft op het menu de enige echte onvervalste eirerbal dat gretig aftrek vond en cijfer 8 kreeg toebedeeld.  Zoals vaker opgemerkt overtreft het Groot Frieslandpad onze stoutste verwachtingen. Einde van een mooie, gezellige wandeldag.

Zondag 27 januari Knapzakroute “Oud Anloo en omgeving” o.l.v. Jan S.

Ondanks de onheilspellende weersverwachting waren er 8 dames en 9 heren present. Ook Gelderland was vertegenwoordigd met twee deelnemers. Berekend op een natte wandeling, nadat onze gids de wandelaars had geteld, liepen we om 10.40 richting Schipborg.  De tocht bracht ons in het esdorplandschap van Drentsche Aa en Strubben Kniphorstbosch, langs het Anloerdiepje over bospaden, heide en weide, met een korte stop voor een mooie inkijk op t landgoed de Schipborg, ontworpen door de welbekende architect Berlage. Hoewel het regenachtig was deed het geen afbreuk aan de wandeling door dit mooie natuurgebied. Via hunebed D7 in de Gasterse duinen naar de lunchstop. Om 11.20 kort er voor werd het droog en bleef het ook tijdens de lunch, zelfs het zonnetje liet zich gelden. De paarden die we onderweg zagen vonden het ook fijn dat wij langs kwamen. Verder langs Schipborgse Diep en Oudemolensche Diep. Om 14.00 een korte bui daarna was het weer min of meer droog. Toen met een lus tussen Oude Molen en Anloo terug. Omdat buienradar vanaf 15.00 flinke regenbuien voorspeldde werd er zonder stoppen doorgestapt. Om 15.10 stapten we het warme café binnen, ontdaan van natte kleding en schoeisel namen we  plaats. Terwijl we aanschoven aan de gedekte tafel zagen we buiten blauwe lucht en zon. De regen bleef uit. Ook twee andere leden sloten zich aan. Onze gids werd hartelijk bedankt voor de mooie, afwisselende route getint met prehistorie en geschiedenis. De gemoedelijke sfeer met elkaar bracht gezelligheid daarbij werd er genoten van heerlijke stamppotten en bijbehoren. Einde van goed geslaagde dag.

Zondag 6 januari Knapzakroute ‘Nieuwjaarsrondje Stad’ o.l.v. Jan Hendrik

Vanochtend meldden zich 3 dames en 7 heren bij het huis van de gids. Iedereen wenste elkaar bij binnenkomst een gelukkig en gezond 2019.  Om circa 10.45 uur gingen we op pad voor een wandeling door Stad (zoals de stad Groningen door de inwoners wordt genoemd). Via de Rademarkt, Trompbrug, Trompkade, gingen we over de Bontebrug, via de Oosterhaven linksaf over de brug in de Europaweg en direct na de brug linksaf over de Oosterkade. Onderweg hielden we af en toe even halt zodat de gids wetenswaardigheden over de plek waar we op dat moment waren kon vertellen. We vervolgden onze weg over het Damsterdiep, Oostersingel, Oostersingeldwarsstraat en Petrus Campersingel alwaar we een kijkje namen bij het Typografengasthuis. Vervolgens via het Hanzeplein door het UMCG en weer naar buiten via de Oostersingel en de Bloemsingel waar we even halt hebben gehouden bij DOT Groningen. Dit is een multifunctionele, creatieve (ontmoetings)plek nabij het stadsstrand. De gids nam ons vervolgens mee door de nieuwbouw aan de Langestraat waarna het via de Bloemsingel verder ging naar de watertoren Noord. Via het Doopsgezind Gasthuis ging het via de Nieuwe Boteringestraat en Kleine Rozenstraat naar het Middengasthuis. Vandaar via de Nieuwe Kijk in ’t Jatstraat en Grote Leliestraat naar het Sint Martini Gasthuis. In een parkje achter het nabijgelegen Pieternella Gasthuis was het tijd voor de lunch stop. Na de lunch ging het richting het Noorderplantsoen. Daar bleek restaurant Zondag, waar Jan Hendrik even een kleine stop voor wat drinken wilde houden, vol te zijn. Besloten werd om te kijken of er plek was bij Stadscafé Double A aan de Westerkade. Via een ommetje dat o.a. leidde langs de Westerhaven en de Sluiskade kwamen we aan bij het café. Er was genoeg plek en we bestelden alleen wat te drinken want we wilden natuurlijk wel ruimte in onze maagjes houden voor al het lekkers dat de gids ons vanmiddag nog voor zou schotelen bij thuiskomst. Na dit intermezzo gingen we weer op pad (twee heren waren inmiddels naar huis gegaan). Op de Ganzevoortsingel namen we een kijkje in de Russisch Orthodoxe Kerk.  Omdat we vandaag verschillende hofjes hebben bezocht riep de wandeling herinneringen op aan de hofjes wandeling die we in 2014 hebben gedaan. Na 12 km wandelen arriveerden we om 14.45 uur zat de wandeling er weer op. Twee dames sloten zich aan. Gezellig bij elkaar zittend hebben we getoost op het nieuwe jaar en werden we rijkelijk voorzien van kniepertjes, wafeltjes (gebakken door een vrouwenvereniging uit Stadskanaal), overheerlijke groentesoep, krentenbroodjes en drinken. Om circa 16.00 uur gingen de meeste mensen weer naar huis. De gids werd hartelijk bedankt voor de mooie wandeling, de gastvrijheid en het heerlijke eten en drinken.