Home » Wandelverslagen » Wandelverslagen 2019

Zondag 6 januari Knapzakroute ‘Nieuwjaarsrondje Stad’

Vanochtend meldden zich 3 dames en 7 heren bij het huis van de gids. Iedereen wenste elkaar bij binnenkomst een gelukkig en gezond 2019.  Om circa 10.45 uur gingen we op pad voor een wandeling door Stad (zoals de stad Groningen door de inwoners wordt genoemd). Via de Rademarkt, Trompbrug, Trompkade, gingen we over de Bontebrug, via de Oosterhaven linksaf over de brug in de Europaweg en direct na de brug linksaf over de Oosterkade. Onderweg hielden we af en toe even halt zodat de gids wetenswaardigheden over de plek waar we op dat moment waren kon vertellen. We vervolgden onze weg over het Damsterdiep, Oostersingel, Oostersingeldwarsstraat en Petrus Campersingel alwaar we een kijkje namen bij het Typografengasthuis. Vervolgens via het Hanzeplein door het UMCG en weer naar buiten via de Oostersingel en de Bloemsingel waar we even halt hebben gehouden bij DOT Groningen. Dit is een multifunctionele, creatieve (ontmoetings)plek nabij het stadsstrand. De gids nam ons vervolgens mee door de nieuwbouw aan de Langestraat waarna het via de Bloemsingel verder ging naar de watertoren Noord. Via het Doopsgezind Gasthuis ging het via de Nieuwe Boteringestraat en Kleine Rozenstraat naar het Middengasthuis. Vandaar via de Nieuwe Kijk in ’t Jatstraat en Grote Leliestraat naar het Sint Martini Gasthuis. In een parkje achter het nabijgelegen Pieternella Gasthuis was het tijd voor de lunch stop. Na de lunch ging het richting het Noorderplantsoen. Daar bleek restaurant Zondag, waar Jan Hendrik even een kleine stop voor wat drinken wilde houden, vol te zijn. Besloten werd om te kijken of er plek was bij Stadscafé Double A aan de Westerkade. Via een ommetje dat o.a. leidde langs de Westerhaven en de Sluiskade kwamen we aan bij het café. Er was genoeg plek en we bestelden alleen wat te drinken want we wilden natuurlijk wel ruimte in onze maagjes houden voor al het lekkers dat de gids ons vanmiddag nog voor zou schotelen bij thuiskomst. Na dit intermezzo gingen we weer op pad (twee heren waren inmiddels naar huis gegaan). Op de Ganzevoortsingel namen we een kijkje in de Russisch Orthodoxe Kerk.  Omdat we vandaag verschillende hofjes hebben bezocht riep de wandeling herinneringen op aan de hofjes wandeling die we in 2014 hebben gedaan. Na 12 km wandelen arriveerden we om 14.45 uur zat de wandeling er weer op. Twee dames sloten zich aan. Gezellig bij elkaar zittend hebben we getoost op het nieuwe jaar en werden we rijkelijk voorzien van kniepertjes, wafeltjes (gebakken door een vrouwenvereniging uit Stadskanaal), overheerlijke groentesoep, krentenbroodjes en drinken. Om circa 16.00 uur gingen de meeste mensen weer naar huis. De gids werd hartelijk bedankt voor de mooie wandeling, de gastvrijheid en het heerlijke eten en drinken.