Home » Archief » Wandelverslagen 2013-2014

Wandelverslagen

15 december 2013 5e etappe Hunze-Fivelpad

't Loopje eigen was het prima wandelweer. Onverwacht kwam uit Nijmegen Anita met Michel zodat er 6 heren en 7 dames present waren. Na een kort ritje begon de tocht bij de kerk in Thesinge. Over kerkpaden door het wijdse platteland, Groninger dorpjes en natuurgebied Kardinge richting stad Groningen. Op een mooi plekje aan een vijver was het tijd voor de lunch. Toen verder over de brug van het Starkenborgkanaal via de Indische buurt langs het ouderlijk huis van Jerdy. In de Oosterparkwijk werden de mooie gerenoveerde huizen en de indeling van de wijk bewonderd. Al gaandeweg kwamen we meer architectonische hoogstandjes tegen met name van de Amsterdamse school. Langs de Osterhaven waar tot onze verrassing de "Jantje"lag. Toen de stad uit, bij Kaap Hoorn aan de Hoornse plas werd uitgebreid gepauzeerd. Weer in de benen om naar het Scandinavische dorp, ons startpunt, te lopen.

5 januari 2014 knapzakroute “Zoersche Landen”

Hotel de Meulenhoek was een prima uitvalsbasis. We waren met 20 personen en hadden bijna de hele dag zon. Als eerste liepen we naar het onderduikershol. Deze werd gegraven tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Valtherbos. Het vormde een schuilplaats voor Joodse onderduikers. Zij verbleven daar tot 11 april 1945, een dag na de bevrijding van Emmen. Op 11 april 1984 werd er een gedenksteen geplaatst.We vervolgden ons pad door het bos en langs velden. Op sommige plaatsen was het flink nat en modderig. We kwamen bij Eppiesbargie, een grafheuvel ten westen van Valthe. De heuvel is opgeworpen tussen 2850-2450 voor Chr. De naam is waarschijnlijk ontleend aan een voormalige eigenaar van de aangrenzende gronden, ene Egbert Vos die zich op de heuvel zou hebben (laten) verhangen. Bij het hunebeddenpaar “de Valther Tweeling” hebben we lunchpauze gehouden. Vervolgens kwamen we voorbij het “Hunzepark” en door de Zoersche Landen gelegen in het bovenloopgebied van de Hunze tussen Valthe en Exloo. Het heeft de naam te danken aan de zure grond. In 1996 is het ingericht als natuurreservaat voor ontwikkeling van moerasnatuur. Om 15.30 uur waren we terug bij ons startpunt.

26 januari 2014 1e etappe Drentelaarpad

Van de ene op de andere dag was het winter. Binnenstappend bij Cosineros sprak ons de warme, gezellige sfeer onmiddellijk aan. De wandeling werd begonnen met 5 dames en 10 heren. Eerst richting landgoed Vosbergen, dan langs de rand van vliegveld Eelde. De korte pauze was in het dorp Glimmen. Wondere winterwereld besloeg het ongerepte besneeuwde landschap van landerijen, de ijzige lucht en de bevroren plassen. Uitkijk over de besneeuwde daken van boerderijen. Het leek op een wandeling in een nieuwjaarskaart. Onderweg naar de Appelbergen en het Noordlaarderbos. Enkele stukken waren in het wijdse in de kou even afzien. In de luwte van bomen en huizen was het aanmerkelijk aangenamer. Om 16.15 uur waren we terug in Cosineros waar we genoten van de drankjes en stamppotbuffet.

16 februari 2014 knapzakroute

Onvoorstelbaar dat 3 weken geleden gewandeld werd in een winterse sneeuwwereld. Dit keer prima wandelweer. present waren 4 dames en 9 heren. De verrassing kwam met gids Rinse om de rondleiding en uitleg van de ecokathedraal te verzorgen. Een Ecokathedraal is een werkplaats waar langdurige processen tussen mens en natuur worden bestudeerd. Door stoeptegels en ander overtollig bouwmateriaal op bijzondere wijze opeen te stapelen kan de flora en fauna zijn natuurlijke gang gaan. Gestart door filosoof/ecotect/landschapsarchitect Louis le Roy (1924-2012). Afwisselend over bospaden van het Friese Woud en het Oranjewoud en dan weer langs de bosrand. Onderweg zagen we prachtige herenboerderijen met opvallende oelebreds, nostalgische en sprookjes huizen. Bij museum belvedere werd de architectuur bewonderd. Dwars door het museum ging het pad terug naar Mildam.

9 maart 2014 LAW 2e etappe Drentelaarpad

9 heren en 5 dames arriveerden vanochtend onder een strak blauwe lucht bij restaurant De Aanleg in Rolde. Na de koffie reden we in 3 auto's naar het startpunt. Via een lang zandpad passeerden we restaurant De Drentse Aa. Na het oversteken van het bruggetje over het Schipborgse diep ging het verder over zandpaden en een vlonderpad. Om circa 13.00 uur streken we neer langs een meertje voor de lunch. Het bleek een veenpakket te zijn wat op en neer bewoog als je er even flink op stond te dansen. De wandeling ging verder door de Gasterse Duinen en het Balloerveld. Aan de rand van het Balloerveld namen we even een kijkje bij de schaapskooi. In 2011 is deze schaapskooi helemaal afgebrand, maar gelukkig weer herbouwd. Even later ging het via een vlonder naar het "Poepenhemeltje" waar we een kijkje namen bij een kleine schans uit de 17e eeuw. Een hoge wal met daaromheen diepe sloten moesten de legertent van bisschop Van Galen beschermen terwijl zijn troepen de stad Groningen belegerden. Vanaf dit minischansje kon "Bommen Berend"te paard binnen 3-4 uur het srijdgewoel bereiken. In vroeger tijden werden katholieken "papen"genoemd. Het schansje dankt de naam aan deze scheldnaam. In het dialect zegt men "poepen". Om circa 16.00 uur waren we terug bij de Aanleg.

30 maart 2014 Knapzakroute "klimmen bij Steenwijk"

het theehuis in Tuk was voor sommigen moeilijk te vinden. We waren met 5 dames en 8 heren. De naam van de route werd al gauw duidelijk. Een uitkijktoren aan de rand van Woldberg. de meesten van ons beklommen de 24 m hoge toren om het wijdse uitzicht over Steenwijk te aanschouwen. Daarna voerde de tocht ons over paden stijgend en dalend in heuvelachtig bosgebied. In het landschap waren grafheuvels, houtwallen, afgewisseld met uitgestrekte heidevelden, vennen en poelen. een houtwal in het zonnetje diende als lunchplaats. Over het landgoed de "Heerlijkheid van Eese"vervolgde het pad. Om 15.45 uur waren we terug bij het Theehuis.

20 april 2014 3e etappe Drentelaarpad

Vanochtend arriveerden 4 dames en 8 heren bij restaurant de Aanleg. Via mooie kronkelende graspaadjes liepen we enige tijd langs het Amer diepje. De natuur was op zijn mooist met jonge groene blaadjes aan de bomen, bloesem en veel verschillende weidebloemen. Via het dorpje Ekehaar en het gehucht Eleveld arriveerden we om circa 12.45 uur op de lunchplek aan de Zompdijk met in de verte uitzicht op de spoorlijn Assen/Hoogeveen. Na een half uur gingen we verder en hielden onderweg even halt bij het monument van een in 1943 neergestorte Lancaster. Via een onderdoorgang van het spoor maakten we een rondwandeling door park Diepstroeten. Dit is een nieuwbouwwijk op het voormalig terrein van de Stichting Hendrik van Boeijenoord. Onderweg passeerden we een gerestaureerde plaggenhut gelegen aan de Mandeweg. Begeleid door klanken van een draaiorgel verlieten het park. Langs een winderig Deurzerdiep ging het via Deurze naar onze eindbestemming.

11 juni 2014 Knapzakroute Kerkje Harkema

We waren met 5 heren en 3 dames op deze regenachtige dag. Bij aankomst was het nog droog op dit idylisch plekje. Toen boer Harkema eigenaar werd van de kloosterboerderij en omliggende landerijen heeft hij een en ander verbeterd, toegevoegd en daarbij het kerkje gebouwd. Door het wijdse land naar Aduard. Langs het van Starkenborghkanaal, bijna net zo mooi als aan de Ems. Droog in den Horn rond 12 uur uit de wind in een leuke schuilhut voor de lunch. Uit den Horn kwam de sputter toen serieus. Nat naar het nostalgische dorp Enumatil. Even bijkomen bij Tante Til, de koffie, warme choco en huisgemaakte poffert waren een traktatie. Verder onder minder en meer regen met gezwinde spoed naar Zuidhorn. Na Zuidhorn kozen 3 voor de korte route. Om 16.20 uur kwamen de eersten doornat binnen, een kwartier later de laatsten. Een leuke tocht en ondanks het weer toch een leuke dag.

1 juni 2014 Knapzakroute Sterrenwacht

Vanochtend arriveerden we met 8 heren en 4 dames. Nadat we het terrein van Hotel Spier hadden verlaten ging het Noordwaarts. Het eerste deel ging grotendeels door het bos. Ter hoogte van het Karreveen ging het over een mooi stukje heide. Rond het middaguur kwamen we bij de lunchplek, informatiecentrum Lhee. Vervolgens ging de tocht verder richting Lhee.In de bossen raakten we de weg kwijt. Vol frisse moed ging het verder. Een poosje later werden opnieuw de kaarten tevoorschijn gehaald. Omstreeks 14.00 uur kwamen we in Lhee. Daar konden we ons vergapen aan monumentale boerderijen waarvan sommige waren versierd met traditioneel vlechtwerk. Verder Zuidwaarts doken we hetb bos weer in. We hebben even gepauzeerd bij de radiothelescoop in Dwingeloo. Wandelend langs het Koelevaartsveen bereikten we een mooi watertje. Tegen 16.00 uur waren we terug bij Hotel Spier.

22 juni 2014 Knapzakroute Friese Oudlanden

Mensen jullie hebben wat gemist. Natuurlijk was het best een enid rijden, maar alleszins de moeite waard. Theehuis Tunmanswente een idyllisch pleje voormalig tuinmanswoning van kasteel Martenastate blijkt een leerbedrijf te zijn. Studenten verzorgen de bediening. De enige regenbui viel rond half 11. We waren met 5 heren en 4 dames. De wandeling ging richting Jelsum langs de Jelsumervaart. Zijdelings aan de noordelijke rand van Leeuwarden. Over bosrijke paden van Landgoed Dekemastate, velden, akkers, langs de Dokkumer Ee, via dorpjes Jelsum, Snakkerburen, Lekkum naar Wients. Na advies van inlanders vervolgden we het pad en gingen met het pontje in Wients. Om 16.15 uur waren we terug. Healwieze- en oranjekoek smaakten prima.

De weergoden waren ons goed gezind. Ondanks de lastige voorspellingen (regen met kans op onweer) hebben we geen spat regen gezien.

Na koffie en cake, vertrokken we via het "padenbosje" in Borger richting Ees.

Via veldwegen met mooie vergezichten kwamen we aan in Eesergroen. Even later liepen we over het "natuurpad" richting het kanaal "Buinen-Schoonoord". Oh, oh, oh, wat een muggen/horzels/blinden (allerlei namen heb ik gehoord). Sommigen onder ons werden lek geprikt. Na de oversteek van het kanaal werden de veldwegen afgewisseld met bossen. Gebroederlijk/gezusterlijk namen we met z’n allen plaats op een omgevallen boomstam voor de lunchpauze.

Na de pauze kwamen we langs een meertje, waarvan de naam onbekend is. Via een zandafgraving kwamen we weer over het kanaal "Buinen-Schoonoord" en in Westdorp aan. Hier zagen we een nagemaakt "hunebed". Het was wel een steenformatie in de vorm van een hunebed, maar niet een graf, zoals wij dit kennen. Het is gebouwd door bewoners uit Westdorp en Ellertshaar en er is gebruik gemaakt van stenen uit deze dorpen.

Na Westdorp ging het terug richting Borger. We kwamen langs een natuurgebied, langs wietvelden aan het "Jan Pieter Pad" (genoemd naar de boer van de naastgelegen boerderij, niet naar het beroemde LAW) en weer het kanaal "Buinen-Schoonoord". En dit was verrassend, een mooi pad langs het diep gelegen kanaal met leuke bruggetjes en prachtige huizen met tuinen op het water. We waren omringd door mooie bloemen en planten.

Terug in Borger was het tijd voor de BBQ. Alles was weer prima voor elkaar, lekker eten, met salades klaar gemaakt door diverse leden, drankjes en veel gezelligheid. De opbouwploeg kreeg veel complimenten voor de gezellig ingerichte tuin. Eén van de leden maakte de opmerking: "Het was weer een heerlijke dag en een heerlijke en gezellige bbq". Niets is minder waar

3 augustus 2014 Knapzakroute de Wachters

Op deze zonovergoten warme zomerse dag waren er 7 heren en 4 dames present. t Gerecht bleek behalve een uitstekende lokatie ook een bezichtiging waard te zijn. Vanuit het centrum over de Schoterlandse Compagnonvaartbrug langs huizenrijen en verschillende bouwstijlen, nostalgisch, historisch gerenoveerd, modern en ultramodern. Naadloos bracht de tocht ons van bebouwde kom naar rijke bospaden, meertjes en watertjes met bloeiende waterlelies. Zoals aangekondigd was de pauze in recreatiegebied "de Heide"met de blikvanger het kunstwerk "de Wachters"van Ria Groenhof. Via het Thialf stadion over het kerkepad oudeschool Rotstergaast, Aan de polderdijk het voormalig brugwachtershuisje.Terug over de ingeniueze loopbrug stapten we op het pad van het project "de Tijd". Gelijk aan het concept van de Eco kathedraal in Mildam.